Nog minder dan 2 weken in Suriname... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu Nog minder dan 2 weken in Suriname... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu

Nog minder dan 2 weken in Suriname...

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Sorry sorry! Al een hele tijd geen blog geplaatst, omdat we het nu helaas druk hebben met ons huiswerk.. Toch willen we jullie nog een update geven van de afgelopen weken!

Donderdag 6 oktober zijn we na onze stage vertrokken naar de Raleighvallen, het centraal natuurreservaat van Suriname. Woensdagavond hadden we al onze spullen ingepakt, zodat we donderdag om 15:00 uur meteen uit stage naar huis konden fietsen, nog even konden douchen en om 16:00 uur opgehaald konden worden. Deze trip deden we samen met Kyara en Jessie en twee andere Nederlanders die hier op vakantie waren.
Eerst hebben we ongeveer 4 uur moeten rijden in een busje naar het plaatsje Witagron. Hier hebben voor het eerst in hangmatten geslapen, het viel ons erg mee en vielen zo in slaap!
Vrijdagochtend werden we vroeg wakker gemaakt om onze reis voort te zetten met de boot naar de Raleighvallen. De boottocht duurde een hele tijd, na twee uur maakte we gelukkig een stop bij een zandbank om even te zwemmen. Heerlijk, want we hadden allemaal een zere billen en ruggen! Dit probeerden we wel te voorkomen door op de zwemvesten te gaan zitten, maar dit had helaas niet geholpen. De boottocht heeft in totaal vier uur geduurd omdat het water zo laag lag. Er staken allemaal rotsen boven het water uit waardoor de stuurman van de boot telkens moest uitwijken. Maar we zijn uiteindelijk veilig aangekomen op het Fungu eiland, wat onze thuisbasis was tijdens deze trip. We kregen daar eerst een lekkere lunch en hebben daarna onze hangmatten opgehangen.
Vervolgens zijn we naar de moedervallen gelopen. Een opwarmertje van de tocht van de volgende dag naar de Voltzberg, dit was namelijk maar 3 kwartier heen en 3 kwartier terug. De moedervallen waren heel mooi om te zien. Het is nu droge tijd hier, dus het was eerder een grote stroomversnelling dan een 'echte' waterval, maar niet minder mooi! We hebben ook nog lekker in de stroomversnelling gelegen. Even afkoelen!
's Avonds nog even wat Borgoe gedronken met onze gids en reisgenootjes en niet te laat in onze hangmat gaan liggen, want zaterdag stond de Voltzberg op de planning!
06:15 uur werden we wakker gemaakt door onze gids om ons klaar te maken en te ontbijten. We hebben er, op advies van onze gids, bewust voor gekozen om zo vroeg op te staan. Er waren ook nog andere groepen die de Voltzberg zouden beklimmen en dit wilden we graag voor zijn zodat we hier een daar ook nog dieren konden spotten. 07:30 uur gingen we op pad, onze rugtas gevuld met 3 liter water, een lunchpakket, fruit en koekjes om de dag te overleven. Het eerste stuk was goed te doen, lekker in de schaduw door de jungle. Na ongeveer 2,5 uur kwamen we op een soort platform vlak voor de Voltzberg aan. Hier hebben we even pauze gehouden om op te laden voor de klim. Vanaf hier was het nog 3 kwartier à één uur door de jungle en dan nog 20 minuten klimmen de berg op. In dit laatste stuk zijn Kyara en Sanne nog in een modderplas gestapt, omdat we ons evenwicht verloren. Natuurlijk vreselijk om gelachen! Het laatste stukje door de jungle was ook goed te doen, maar de klim was echt pittig, maar het is ons gelukt! En wat een uitzicht daarboven zeg! Wauw! We hebben een uur boven op de berg genoten van het prachtige uitzicht, mooie foto's gemaakt en onze gids heeft ook nog filmpjes gemaakt met zijn drone. Heel gaaf om terug te zien!
En toen weer terug naar beneden... Het steile gedeelte naar beneden en dan het hele stuk weer door de jungle terug. Aan het einde van de wandeltocht lekker kunnen afkoelen in een waterval.
Terug op het eiland zijn we lekker gaan douchen en eten. Na het eten waren er doodshoofdaapjes op het eiland die we banaan hebben gevoerd! Dat was echt heel leuk om te doen. Die avond was er een optreden van de lokale band “De Raleighboys”. Zij maakten muziek en iedereen vermaakte zich prima!
Zondag was alweer onze laatste dag, die ochtend zijn we vogels gaan spotten op het vliegveld van het Fungu eiland. We hebben een Toekan zien vliegen en andere mooie vogels. Om 10:30 uur hebben we de boot weer ingeladen en zijn we weer naar Witagron gevaren. Weer zo lang in de boot…. Gelukkig kwamen we er achter dat we ook heerlijk konden liggen in de boot, dus geen zere billen meer! Na de bootreis moesten we nog 4 uur terug met de bus naar Paramaribo. Echt een mooi weekend!
Maandag hadden wij ook nog vrij, want het was de dag van de Marrons. We wilden deze feestdag graag op z’n Surinaams ervaren en zijn toen naar een markt geweest in de Palmentuin. Hier waren allemaal leuke kraampjes met muziek en hebben we heerlijk wat cultuur gesnoven.

Dinsdag tot donderdag weer gewoon naar stage, waar we het nog steeds naar ons zin hebben!

Zaterdag 15 oktober zijn we naar de Jodensavanne geweest. We hebben veel gehoord over de geschiedenis van de Jodensavanne, begraafplaatsen gezien en water gedronken uit de geneeskrachtige bron. Ilse heeft daar ook een best grote spin vast gehouden! Erg gedurfd! We voelen ons, gelukkig, nog steeds kiplekker! Daarna zijn we naar Overbrige resort gegaan. Daar hebben we lekker kunnen relaxen en zwemmen. 's Avonds zijn we uiteten geweest en gaan feesten in de stad! Zondag was het (helaas) een huiswerkdag.

Maandag en dinsdag heeft Sanne twee dagen mee gelopen op de operatiekamer. Het was zo gaaf! Er werden verschillende operaties gedaan; een onderbeen amputatie, verwijdering van de baarmoeder, laparoscopische sterilisaties bij vrouwen, een spatader operatie EN een keizersnede! De keizersnede stond hoog op het lijstje en dinsdag om 14:30 uur, vlak voor het einde van de dienst kwam er een vrouw binnen en om 14:40 uur was het kindje al geboren. Het ging zo snel, maar het was echt heel bijzonder om te zien hoe een baby op deze manier geboren wordt.

Ilse is maandag mee geweest naar de beëdiging van de geslaagde ziekenverzorgende van het ziekenhuis, dat gaat heel anders dan in Nederland. Iedereen is prachtig opgemaakt en de haren zien er tip top uit. De minister van volksgezondheid en de directeur van de opleiding gaven een toespraak, er waren ontzettend veel fotograven en zelf het journaal kwam filmen! De zuster van de afdeling vertelde de volgende dag dat ze Ilse voorbij zag komen op TV! Dus dit hebben we natuurlijk even terug gekeken!

Afgelopen weekend zijn we naar Jaw Jaw geweest, een Marrondrop in Boven Suriname. Dit was een trip waar we heerlijk konden chillen en zonnen. We hebben wandelingen gemaakt door de dorpjes en lolly’s uitgedeeld aan de kinderen daar. In de avond kwam er weer een lokale band een optreden geven met trommels en sambaballen, we hebben onze Surinaamse dansmoves in de strijd gegooid!
Meisjes uit het dorp hebben onze haren ingevlochten waardoor we helemaal ingeburgerd waren!
Terug richting Paramaribo begon het ineens heel hard te regenen en we hadden gehoord dat het in Paramaribo het hele weekend geregend had. We konden toen bijna wel weer in een bootje gaan zitten, want de weg leek meer op een rivier!

En nu zijn we alweer aan onze op één na laatste week aan stage begonnen, de tijd is erg snel gegaan!
Ook Ilse heeft haar eerste dag op de OK achter de rug! Heel interessant om mee te maken, erg “leerrijk” zoals de zusters het hier noemen. Er stond ook een keizersnede op de planning, het was erg bijzonder om mee te maken om ineens een kindje uit de buik te zien komen!

We gaan nog even verder genieten van onze laatste weken hier want het einde komt inzicht!

Dikke knuffels vanuit Suriname!
xxx

• 25 Oktober 2016 - 22:45

Kees:

leuk en mooi verhaal Dames !!!! en leuke foto's. en een zee van herinneringen in jullie hoofd en dat nemen jullie allemaal mee naar huis.
    Ik wens jullie nog hele prettige laatste 10 dagen en toe, en tot volgende week zondagochtend !!!!!!!

• 26 Oktober 2016 - 08:20

Marja Schumacher :

Hallo allemaal......
    Wat weer een mooi verhaal met veel avonturen!!
    Jullie nemen zo weer aardig wat ervaring mee terug nasr Nederland!
    Nu nog 1 weekje....dus lekker verder genieten!
    T was weer leuk om het verhaal te lezen en zo een beetje bij jullie te zijn!
    Tot snel!

Xx Marja

• 26 Oktober 2016 - 08:53

Maike:

Mooi om dit allemaal te lezen en fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Nog een week en dan weer Nederland. Geniet nog van de laatste avonturen.
    Tot gauw, xxx Maike

• 28 Oktober 2016 - 16:40

Rene:

Wat gaat de tijd snel Sanne. Nog 8 dagen !!
    Ondertussen ben ik ook druk geweest met Ward. Die studeert en woont tegenwoordig in Utrecht.
    Hij heeft het erg naar z'n zin.....
    Net als jullie trouwens, als ik jullie blog lees.
    Groetjes,
    René

• 28 Oktober 2016 - 16:43

Gemma Brink:

wat een belevenis, geweldig om te lezen wat jullie allemaal ondernemen,
    geniet nog van de laatste dagen,
    groeten

• 29 Oktober 2016 - 12:19

Ben En Vera:

Lieve Sanne, wat een mooie tijd hebben jullie en een ervaringen.Geniet er nog even van
    Gr.Ben en Vera

• 29 Oktober 2016 - 20:36

Mary Dekker:

Geniet nog lekker de laatste dagen in Paramaribo
    groetjes