Op stage en op trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu Op stage en op trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu

Op stage en op trip

Blijf op de hoogte en volg Ilse

07 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Sorry! In de vorige blog hadden we beloofd om maandag weer een stukje te schijven over onze eerste stagedag. Inmiddels hebben we er alweer een week + 3 dagen stage erop zitten, de tijd vliegt!
Maar hier als nog een update!

Maandag 29 augustus begon onze stage, de eerste dag was een introductiedag en kregen we een rondleiding in het ziekenhuis. We zijn het hele ziekenhuis door gegaan en aan iedereen van de verpleging voorgesteld. We zijn gekoppeld aan een praktijkopleider waar we op onze eerste dag veel uitleg van hebben gekregen.
Dinsdag begon het echte werk! Sanne start op Obstetrie en Ilse op Gynaecologie, na 5 weken wisselen we om. Om 06:00 vertrokken we in onze gestreken (!) uniformen op de fiets naar het ziekenhuis. Jaja, onze pakken moeten er spik en span uitzien dus zijn we elke avond braaf aan het strijken. Op de afdeling gaat het er heel anders aan toe dan we gewend zijn. Andere materialen, andere gewoontes, kort om… Een hele andere manier van werken. Zo beginnen we de dagdienst met een gebed en 2 kerkelijke liederen. De melodieën kennen we niet maar we zingen vrolijk mee! ’s Morgens stonden we in de startblokken om patiënten te wassen, maar dat wordt hier door de nachtdienst gedaan vanwege de warmte. De ochtend wordt gevuld met bedden opmaken, medicatie uitzetten en artsenvisite lopen.

We hebben ook al leuke en bizarre momenten meegemaakt. Als er moeders met pas geboren baby’s ontslagen worden uit het ziekenhuis, worden zij begeleid door de verpleging naar de auto. De verpleging houdt dan de pasgeboren baby vast. En ze zijn zoooooo schattig!
Ook is het hier normaal om de dag na OK de preparaten te laten zien aan de patiënt. Dit zijn dus lichaamsdelen die tijdens de operatie zijn verwijderd. Dit is om de patiënt afscheid te laten nemen. Zo mochten wij ook even een baarmoeder vast houden… Bizar!

Na eerste dagen stage waren we erg moe, allemaal nieuwe indrukken en het bijhouden van ons huishoudentje… WE MISSEN ONZE MOEDERS! Gelukkig kwamen woensdag onze huisgenootjes Manuela en Melissa terug van hun trip. Ze hadden heerlijk voor ons gekookt en boodschappen gedaan!

Vrijdag en zaterdag hebben wij onze eerste trip gedaan! Brownsberg, Stone Island, Stuwdam van het Brokopondomeer en Berg en Dal stonden op de planning. We hebben genoten, de foto’s zeggen waarschijnlijk al genoeg! We zijn door de jungle naar de Irenewatervallen en de Leowatervallen gelopen, dat was wel even pittig. Het was super heet en vochtig en hadden nog een rugzak om. Onderweg mochten we slingeren en schommelen in de lianen, helaas heeft de broek van Sanne dit niet overleefd…. Hihi We hebben onder de watervallen gestaan en dat was heerlijk!
’s Avonds hebben we geslapen op Stone Island en genoten van een gezellig kampvuur met marsmallows en muziek. Op zaterdag zijn we vroeg op gestaan om de zonsopgang te kunnen zien. Dit viel helaas een beetje tegen door de wolken. Uiteindelijk zagen we door de wolken heen toch een mooie zonsopgang. Rond een uur of 12 zijn we naar Berg en Dal gereden. Daar hebben we aan een zipline gehangen hebben en over de Suriname rivier hebben gekajakt. Het was ontzettend mooi om dat door de jungle te doen. Na Berg en Dal zijn we naar de stuwdam van het Brokopondomeer gegaan. Erg indrukwekkend om te zien dat er een grote dam het vele water tegen houd. Al met al een heerlijk weekend.

Op maandag weer gestart met stage en we hebben inmiddels onze draai gevonden. We kunnen steeds meer doen en zo komen we de aankomende weken wel door.

Aankomend weekend hebben we een rustig weekend en gaan we naar de vlindertuin. Maandag is een nationale feestdag dus zijn we vrij van stage, mazzel!

Verder is het hier nog steeds super heet, daar zullen we niet aan wennen. Sanne is samen met Melissa en Manuela begonnen met salsa lessen voor een maand en zijn onze nieuwe huisgenoten, kikkers. Hier schrokken we natuurlijk weer van, maar hebben we ze weg gejaagd met bezems en hebben we vreselijk gelachen.

We hopen dat we snel weer tijd kunnen vinden om een blog te schrijven om jullie op de hoogte te houden!

• 08 September 2016 - 01:11

Lotte:

'De broek van Sanne'

• 08 September 2016 - 13:14

Rene:

Hoi Sanne,
    Interessant wat je allemaal meemaakt daar in het verre suriname.
    Ik ben benieuwd of er ook nog "Winti" gebruikt wordt in of bij het ziekenhuis.
    In het Dolhuys wordt een filmpje vertoond over Winti. Misschien heb jij nog actuele aanvullende informatie?
    Groet,
    René

• 08 September 2016 - 17:43

Kees:

Heel leuk Sanne en Ilse. jullie gaan echt 10 hele leuke weken hebben. veel plezier en kijk uit naar jullie volgende blog.

groetjes pap.

• 08 September 2016 - 21:18

Marc:

Dat ziet er mooi uit! Cultuur verschil, natuur en avontuur. Benieuwd naar jullie nieuwe kookkunsten en vooral zangkunsten....... kan niet wachten om het te horen (o nee, toch wel, kan prima wachten!)
    foto's van gestreken schortjes en kleding? van het eten?

Al met al een bijzondere ervaring. geniet ervan en ja de tijd vliegt. t is zo om!
    En voor Ilse: we laten het zwembadje voor je staan, kan je bij terugkomst afkoelen ! :-)

• 12 September 2016 - 23:36

Marja:

Hee Sanne...je 1ste blog met veel plezier gelezen!! Wat heb je alweer een hoop meegemaakt! Ik wacht met spanning het volgende verhaal af! Veel plezier en geniet van alles om je heen....vooral de kikkers!! Haha!
    Dikke kus van mij!!

• 16 September 2016 - 10:48

Ben En Vera :

Hallo Sanne,wat leuk om te lezen dat jullie het goed maken en veel van het land krijgen te zien. Wij hopen dat jullie ook nog bij de bewoners langs de rivier komen en dan in een hangmat slapen .ha,ha.succes.dikke kus .