Bigi pan en Parabello - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu Bigi pan en Parabello - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu

Bigi pan en Parabello

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

We zijn over de helft! Over vijf weken zijn we alweer thuis, dus is het weer tijd voor een blog!

Vorig weekend stond Bigi pan in combinatie met de Parbo night op de planning met onze huis genootjes en de 4 meiden van het andere huis. Om 08:00 uur werden wij opgehaald en vervolgens gingen we nog langs andere huizen om andere studenten op te halen. Onderweg naar Bigi pan zijn we gestopt in de plaats Groningen. Hier stonden verschillende monumenten waar we uitleg over kregen. Ook zijn we door Wageningen heen gereden. Leuk om te zien dat deze plaatsen er in Suriname heel anders uit zien dan in Nederland.
Al met al kwamen we om 14:00 uur aan op de plaats waar de boot ons naar Bigi pan zou brengen. Eerst een klein stukje varen, waarna we de boot over een soort helling moesten trekken om in een kreekje te komen. Beste klus, maar het is gelukt!
We zijn toen verder gaan varen op een aangelegde kreek. Deze is aangelegd omdat er in Bigi pan veel vis wordt gevangen. Het is dan makkelijker om er met de boot te komen. Onderweg hebben we een aantal wilde kaaimannen gespot. Het was heel mooi zo door de groene natuur varen.
Uiteindelijk kwamen we na een ongeveer een uur varen uit op een groot meer met een stuk of 7/8 platformen. Het was erg mooi om te zien. Wij sliepen op een van deze platformen. Kamers voor twee personen, dus we sliepen gezellig samen.
Al snel moesten we ons klaar gaan maken voor de tocht naar het modderbad. Dit was ook ongeveer een uur varen. De gidsen konden ons vertellen dat de tocht naar het modderbad een half uur duurt wanneer het water hoog staat. Wanneer het water laag staat duurt het ongeveer een uur à anderhalf uur, dit laatste was bij ons het geval. Door het lage water kwam de motor vaak vol te zitten met modder en sloeg ‘ie vaak af. In het water zwommen veel vissen, waaronder springvissen. En wat we al dachten gebeurde…. er sprong zo een vis in de boot! Iedereen gilde natuurlijk keihard en we sprongen bijna het water in van schrik! Gelukkig heeft de gids de vis weer uit de boot gehaald, maar iedere springvis die dicht bij de boot kwam, veroorzaakte gegil in de boot haha.
Bij het modderbad aangekomen moesten we de boot uitstappen en zaten we meteen tot aan onze knieën in de modder! Het voelde zo vies! We moesten een klein stukje lopen naar het 'echte' modderbad. Eerst een klein stukje zee en daarna het modderbad in plonzen. We stonden nu soms tot onze heupen in de modder! Ook zijn we lekker gaan rollen in de modder, zo gelachen!
Terug in de boot met antimug rookstokjes, de muggen waren echt met 10000 tegelijk. Het werd steeds donkerder en de motor sloeg steeds vaker af, dus echt prettig was dat niet.
Terug op het platform was er een mogelijkheid tot douchen. Of naja, eerst voor het grootste gedeelte afspoelen in het meer en daarna onder een douche met een mini straaltje. Gelukkig werden we door onze gids geroepen dat we ons op een andere plek op het platform konden douchen door bekertjes regenwater over ons heen te gooien. Heel lekker en heel leuk om eens mee te maken!
Later op de avond zijn we kaaimannen gaan spotten. We zagen een hele grote, alleen lukte het de gidsen niet om deze te pakken te krijgen. Een paar meter verder vonden we nog een kleinere kaaiman, maar deze keer vingen we hem wel! Terug op het platform vertelden de gidsen wat over de kaaiman, dat deze ongeveer 6 maanden oud is en dat hij wel 30 jaar kan worden en 2 meter lang! Nog even op de foto met onze vriend de kaaiman en toen is hij weer vrij gelaten in het water en zijn wij lekker naar bed gegaan.
De volgende dag konden we eerst lekker te relaxen in de zon en in de hangmatten. Daarna hebben we een sightseeing gedaan over het meer. Prachtig! Heel veel vogels kunnen bewonderen, zoals rode ibissen, flamingo's, roodborstjes, moerasbuizerd, de grote zilver reiger en nog vele andere! Tijdens deze sightseeing gingen de gidsen ook vissen vangen met kiewnetten. Deze worden in het water gehangen en de vissen blijven hier dan in steken.
Terug op het platform konden we nog even relaxen en toen zijn we terug gegaan naar Nieuw Nickerie. Daar hebben we ook een sightseeing gedaan. We zijn bij de zeedijk geweest waar we uitzicht hadden op Guyana.
In de avond zijn we naar de Parbo night geweest. Een gratis festival wat erg gezellig was met z'n allen. Half 3 gingen we terug rijden naar Paramaribo. Half 7 waren we weer thuis en toen zijn we heerlijk gaan slapen.

Donderdag was voor Sanne alweer de laatste les salsa en daarmee is ook level 1 afgerond. Ik heb besloten om niet door te gaan naar level 2, omdat ik zo meer tijd over houd voor huiswerk een voor mijzelf. Ook niet verkeerd!

Afgelopen zaterdag zijn we naar Parabello geweest om weer te ziplinen en quad te rijden. Het quad rijden was echt heel gaaf! We hebben ongeveer 65 km per uur gereden. Bij terug komst waren we echt heel smerig, we zaten onder het stof! Het was een hele leuke ervaring!

Sanne mocht afgelopen week meekijken op de baby kamer. Zo lief! Je krijgt baby's in je handen die nog geen kwartier oud zijn. Wegen, meten, temperaturen, wassen, aankleden, luiers verschonen en voeden waren verschillende dingen die bij de baby's moesten gebeuren. Genieten met volle teugen!
Deze week zijn we allebei op de 'nieuwe' afdeling begonnen. Ilse op de obstetrie en Sanne op de gynaecologie. We hebben er allebei veel zin in!

Er staat een trip naar de Raleighvallen op de planning, we zijn benieuwd!

Liefs van Sanne en Ilse

• 06 Oktober 2016 - 00:57

Mieke:

Mooi verslag, gave dingen gedaan. Blijf vooral genieten en tot over 5 weken!

Liefs van mj

• 07 Oktober 2016 - 14:58

Karin Afd Stern:

Hallo meiden,

Wat ziet het er goed uit en zullen jullie genieten, nog veel plezier!

• 16 Oktober 2016 - 11:39

Tante Ella :

Hallo Sanne en Ilse
    Jullie genieten met volle teugen maken heel veel mee zien heel nog veel plezier
    Groetjes tante Ella

• 16 Oktober 2016 - 15:23

Tante Mary :

Wat is het leuk om jullie verslagen te lezen en wat maken jullie veel mee en doen jullie leuke dingen erg leerzaam en genieten zoals de foto's in de modder.
    Nog heel veel plezier.
    Groetjes tante Mary.