Veel nieuwe ervaringen rijker! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu Veel nieuwe ervaringen rijker! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Sanne - WaarBenJij.nu

Veel nieuwe ervaringen rijker!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

22 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Daar zijn we eindelijk weer met een update! Time flies when you having fun, dus tijd vinden om een blog te schrijven is soms wat lastig. Ook zijn we nu gestart met de schoolopdrachten en het salsadansen en onze tripjes om het land te zien komen daar ook natuurlijk nog bij.

Zondag 11-09 zijn we, zoals gezegd in de vorige blog, naar de vlindertuin geweest. We hebben een heleboel vlinders gezien, maar ook slangen en schildpadden. De schildpadjes mochten we vast houden, erg leuk!
Toen we weer thuis kwamen, hebben we ons zelf gedoopt in een tropische regenbui. Het regende zo hard, dat we snel onze bikini aan hebben getrokken om in de regen te dansen!
's Avonds hebben we met Manuela en Melissa onze eerste echte Roti gegeten bij Roopram. Roopram is een soort McDonald's, maar dan voor Roti. Het was erg snel klaar dus we konden snel gaan eten. We hadden geen Rotirol dus we moesten met onze handen eten. Het was erg lekker, dus we gaan vast nog een keer heen!

Maandag 12-09 dachten we vrij te zijn i.v.m. een nationale vrije dag, maar helaas. We hadden het nagevraagd aan onze praktijkopleider of we die dag vrij zouden zijn. Dit was niet het geval, dus waren we de enige twee studenten die op die dag stage liepen... Balen!

Het Diakonessenhuis is een klein ziekenhuis waar geen vast ambulance personeel is. In het ziekenhuis is het nu zo geregeld dat alle afdelingen, eens in de week ambulancedienst hebben. Het is dan de bedoeling dat er 2 verpleegkundigen mee de ambulance ingaan met de chauffeur om te helpen met het vervoeren van patiënten
De dagen dat obstetrie en gynaecologie deze dienst hadden zijn we allebei een keer mee geweest met de ambulance! Sanne heeft met de ambulance twee patiënten naar het ziekenhuis gebracht waarvan één keer zelfs mét de sirene aan! En Ilse mocht mee om een patiënt te begeleiden die naar een ander ziekenhuis moest voor een scan. We vonden dit allebei een bijzondere ervaring, in Nederland is dit natuurlijk allemaal anders geregeld en is er voldoende ambulancepersoneel.
Die avond zijn we uit geweest in een discotheek, we vonden dit allebei niet zo'n succes met allemaal mannen die ons van top tot teen bekeken. Maar met alle meiden was het wel erg gezellig hebben we zeker genoten en gelachen!

Om jullie een beeld te geven hoe een dag op stage er ongeveer uitziet, zullen we dit proberen uit te leggen: De dag begint met bidden en zingen en natuurlijk met de overdracht. Daarna worden de patiënten verdeeld onder de zusters van de dagdienst. Vervolgens worden er bedden opgemaakt, omdat de bedden gezien worden als 'het visitekaartje' van het ziekenhuis moeten de bedden er spik en span uitzien. Dan worden op obstetrie de baby's gewassen, of 'gebaad' zoals men hier zegt en is er ruimte om de patiënten te observeren voor de artsenvisite die rond half 10 start. De arts neemt alle patiënten kort door met één of meerdere verpleegkundige, maar net wie er tijd en zin heeft. Daarna gaat de arts langs de patiënten. De stagiaires eten beneden in de kantine van 10:30 tot 11:00. Na de pauze schrijven we rapportages, nemen we anamneses af, regelen zaken voor een ontslag en lopen we ongeveer 100x naar het lab om urine te laten kweken. Ook worden patiënten altijd onder begeleiding naar bijvoorbeeld de poli, fysio of de verloskamers gebracht en dan lopen we dus met patiënten mee. Het heerlijkst is om patiënten naar O.K. te brengen want daar AIRCO!!
We mogen trouwens waarschijnlijk een keer meelopen op de O.K. als er een keizersnede wordt gedaan! Dit lijkt ons ontzettend gaaf en bijzonder om mee te maken! Hier gaan we dan zeker een stukje over schrijven!

Afgelopen zaterdag hebben we met Manuela, Melissa en de meiden van het andere huis; Jessie, Kyara, Roxann en Rosanne, een boottocht gedaan naar het Commewijne district. We werden om 08:30 uur opgehaald met een busje en vertrokken we naar Leonsberg. Hier stapten we op de boot en gingen we over de Suriname rivier naar Fort Nieuw Amsterdam. We zijn op de voormalige plantage Rust en Werk geweest waar we een kaaiman en een schildpad mochten vasthouden(!) Daarna zijn we naar een andere plantage geweest; Fredriksdorp. Hier hebben we een prachtige kolibrie gespot en hebben in een hangmat uit een kokosnoot gedronken. We vonden het helemaal niet zo lekker, maar deden alsof voor de foto haha!
We liepen naar Johanna Margareta waar we aan de Commewijnerivier gingen lunchen. Er was een Surinaams meisje jarig waarvoor wij een Nederlands verjaardagsliedje hebben gezongen, dus met z'n alle zongen we: "Twee violen en een trommel en een fluit..." De jarige job werd er verlengen van, maar wilde graag even met ons op de foto.
Daarna gingen we verder met de boot richting Braamspunt. Onderweg hebben we heel veel rivierdolfijnen gespot. We moesten ons best doen om ze vast te leggen, maar het is gelukt! Braamspunt is het punt waar de Suriname rivier en de Commewijne rivier uitmonden in de oceaan. We hebben die dag echt prachtig weer gehad met een goede gids die ons heel veel kon vertellen. Het weekend was super leuk, volgende keer wel even iets beter insmeren haha!

Zondag was een dag voor huiswerk, jaja dat doen we hier ook! We zitten braaf met z'n viertjes achter onze laptoppies :) We houden 's middags wel siësta om dat het echt te heet is. We vluchten dan wel eens de supermarkt in waar het heerlijk koel is. Ook hebben uitgevonden dat we met een taxi door de Macdrive kunnen! We halen 's avonds dan en heerlijk ijsje voor ons zelf. Die hebben we verdient na een dag huiswerk vinden wij!

Nog een leuke bijkomstigheid van de afdelingen Obstetrie en Gynaecologie is het maken van echo's! We hebben beide al een aantal keer mee mogen kijken en dat blijft erg bijzonder! De arts legt ons dan ook uit wat we zien en wat er gemeten wordt, erg leerzaam! Sanne mocht zelfs zelf een echo maken! We zagen ook een keer duidelijk een handje van een baby, de baby was naar ons aan het zwaaien!
Ook het laten zien van preparaten blijft vreemd, maar ook hier wordt door de arts dan uitleg over gegeven en is super interessant! Ondertussen zijn er naast baarmoeders ook cystes en vleesbomen getoond. Blijft toch gek!

De leeftijden van de vrouwen (of eigenlijk meiden) blijven ons op de afdeling verbazen. Sommige zijn jonger dan ons en hebben dan al twee of drie kinderen thuis.

Van het weekend doen we een trip naar BigiPan in combinatie met een festival daar: Parbo night. We zijn erg nieuwsgierig! Er zullen vast heel wat Parbo biertjes doorheen gaan!

Ook hebben we lieve buurvrouw gekregen, super toevallig want ze komt uit Heiloo! Wat is de wereld toch klein :)

We gaan vanavond heerlijk genieten van de bloemkool, gemaakt door onze chefkok Manuela! Wellicht volgt er een ritje door de Macdrive...
We hebben het in ieder geval nog ontzettend naar ons zin en genieten enorm van deze ervaring!

Dikke kussen van ons en een Surinaamse brasa! Xx
See ya later!

• 23 September 2016 - 14:56

Marja Schumacher :

Hee meiden.....wat weer een mooi avonturenverhaal!!
    T is duidelijk een andere wereld!! Je maakt nog eens wat mee!
    Lekker verder genieten en op naar de volgend blog!!
    Dikke kus, Marja